صانعة الكروشيه
اهلا بكي في منتدى صانعه الكروشيه
حيث المتعه والعلم والمعرفه
سارعي بالاشتراك في المنتدى
وتمتعي بالصحبه الرائعه
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» قناتي علي اليوتيوب
الإثنين 16 أبريل 2018, 2:02 am من طرف صانعة الكروشيه

» طريقة عمل بلوزه جميله جدا
الإثنين 16 أبريل 2018, 1:49 am من طرف صانعة الكروشيه

» عاوزين نجدد المنتدي
الإثنين 29 يناير 2018, 11:42 pm من طرف Admin

»  خطوات عمل شنطة من تى شيرت
السبت 29 يوليو 2017, 1:33 am من طرف عاشقة الكروشيه

» ورشة عمل فستان طفله
الإثنين 12 يونيو 2017, 2:34 am من طرف أم وائل

» انا بموت ادعولى بمخرج
الجمعة 03 يونيو 2016, 3:33 pm من طرف اسيا

» طلب سريع لكل قادر عليه
الجمعة 03 يونيو 2016, 3:32 pm من طرف اسيا

» لتفريج الكرب و الهموم
الجمعة 03 يونيو 2016, 3:28 pm من طرف اسيا

» يا الله لكل من تريد تحقيق امنية مستيحلة
الجمعة 03 يونيو 2016, 3:26 pm من طرف اسيا

مكتبة الصور

سحابة الكلمات الدلالية

التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

اسئلي وانا اجاوبك ان شاء الله في اى شيء يخص الكروشيه

صفحة 5 من اصل 13 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية

رد: اسئلي وانا اجاوبك ان شاء الله في اى شيء يخص الكروشيه

مُساهمة من طرف سمسمة في الأربعاء 16 فبراير 2011, 8:49 am

ربنا يجعل مجهودك فى ميزان حسناتك يا ام كريم
سمسمة
صانعه رائعه
صانعه رائعه

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء 16 فبراير 2011, 6:06 pm

@donya alahzan كتب:مساء الخير ياام كريم وان شاء الله تكونى بألف خير
ازيك ياقمر انا الحمد لله كويسه انتي اخبارك ايه؟؟؟

انا بشكرك على شرحك للشال اللى طلبته لكن زى ما انتى عارفة فى حاجات بقدر استوعبها كتابى وحاجات لا هأجله دلوقتى لحد ما الظروف تسمح ان شاء الله واجيلك تشرحيلى شوية حاجات

والله كان نفسي اقدر اشرحلك وتعرفي من غير ماتتعبي نفسك وتيجي لكن طبعا اهلا بيكي في اى وقت انا بس خايفه علي تعبك لكن في نفس الوقت نفسي اشوف ماما مش انتي ههههههههههه
بس ليه طلب دلوقتى وعارفة انه مش وقته لكن مش لاقية حاجة اعملها واعصابى تعبت من اللى بيحصل وكنت عملت فستان زى ماشرحتيلى والحردة ظبطت معايا بس حاسة فى حاجة غلط لانى بعد حردة الباط اشتغلت 5سطور وبعدين قسمت الجزء على 3 وخليت الفتحة فى النص فطلعت صغيرة وانا كنت حباها سابرينا لكن برضه طلعت معقولة

مش فاهمه ازاى عاوزاها سابرينا وقسمتيها علي 3 القسمه دى لو عاوزه حردة الرقبه مربعه والسابرينا بتعملي اخر 3 سطور تنقصي كام غرزه بس زى ماقلتلك
دلوقتى انتى قولتى للفستان اعمل سلسلة بدوران الهنس ولما اوصل للهنش ابتدى انقص كل سطر غرزة من كل جانب وطلعت من بعد الوسط ضيقة شوية ونقصت انى اخدت الغرزتين مع بعض مش عارفة كده صح ولا غلط

ايوه ماهو بعد الوسط بتزودى تاني علشان الصدر تزودى غرزتين من كل الجمبين
والبلوزة دى انا عاوزة اعرف الجزءالعلوى منها اعمله ازاى لانى مش عارفة ولو حبيت اعملها فستان ويطلع مظبوط مش واسع من تحت وضيق من فوق ازاى معلش انا بتقل عليكى لكن وقت ما تكونى فاضية اشرحيلى بس الفستان اعمله ازاى بالتفصيل وابتدى انقص امتى والجزء العلوى فى البلوزة دى اعمله ازاى وابتدى مثلا اشتغل كام سطر من بعد حردة الباط
وبعتذرلك مرة تانية على طلبى فى الظروف دى

دى صورة البلوزة

حبيبتي مفيش اعتذارات انا عارفه ان الوقت وحش بس بنحاول نشغله باى حاجه تبعدنا عنه شويه
ربنا يقويكي ياقمر
بصي ياستي البلوزه دى تبتديها من فوق بانك تشتغلي سلاسل بالدوران اللي انتي عاوزاه لو ضيق ضيقي السلاسل ولو واسع زودى السلاسل واقفليها بمنزلقه
ثم تشتغلي عماويد عاديه في كل غرزه وبعد 15 غرزه تشتغلي 4 عمود في غرزه وتكملي عادى وبعديهم ب15 غرزه تاني تعملي 4 عمود في غرزه وهكذا لاخر السطر
بعد كده تشتغلي الغرزه اللي انتي عاوزاها للبلوزه ولما تيجي للغرزه اللي فيها 4 عمود تشتغلي في اول غرزه منهم عمود وفي نصهم 4 عمود واخر غرزه عمود
وهكذا لاخر السطر وكام سطر بعدها هتلاقي البلوزه عامله زى المفرش المدور
تكملي كده لحد ماتوصلي لتحت الباطتظبطي البلوزه وتشتغلي السطر اللي بعده لحد ماتوصلي لتحت الباط تسيبي الجزء اللي المفروض يكون للكم وتمسكي الجزء الخلفي (الظهر)اول تحت الباط للضهر
وتكملي السطر ولما توصلي للناحيه التانيه اعملي نفس الكلام
وبعد كده اشتغلي بدون تزويد لاخر البلوزه او الفستان زى مانتي عاوزه لانك هنا هتكون البلوزه واخده مقاس الصدر
ولو الهنش ازيد تزودى وانتي نازله بالبلوزه لحد ماتيجي لنفس مقاس الهنش ماتزوديش بعدها
يارب اكون قدرت افيدك

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

http://sane3atelkrocheeh.ahlamountada.com

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء 16 فبراير 2011, 6:08 pm

@donya alahzan كتب:الجيبات تحفة يا ام كريم خصوصا اول واحدة روعة بجد تسلم الايادى وربنا يجازيكى كل خير ياقمر

تسلميلي ياقمر ربنا يخليكي ياترى عاوزه شرحها ؟؟

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء 16 فبراير 2011, 6:09 pm

@سمسمة كتب:ربنا يجعل مجهودك فى ميزان حسناتك يا ام كريم

يارب ياحبيبة قلبي ربنا يخليكي ليا يارب علي الدعوه الجميله دى

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف donya alahzan في الأربعاء 16 فبراير 2011, 6:30 pm

@Admin كتب:
@donya alahzan كتب:الجيبات تحفة يا ام كريم خصوصا اول واحدة روعة بجد تسلم الايادى وربنا يجازيكى كل خير ياقمر

تسلميلي ياقمر ربنا يخليكي ياترى عاوزه شرحها ؟؟

الله يسلملى عمرك ولايحرمنى منك ياقمر لو فاضية اى وقت اشرحيهالى بس انا ماطلبتس عشان عارفة انى بتقل عليكى كتير وكمان سألت سؤال قبلها قولت استنى الاجابة الاول معلش ياام كريم من عشمى فيكى يافمر
donya alahzan
صانعه رائعه
صانعه رائعه

مُساهمة من طرف donya alahzan في الأربعاء 16 فبراير 2011, 6:35 pm

@Admin كتب:
@donya alahzan كتب:مساء الخير ياام كريم وان شاء الله تكونى بألف خير
ازيك ياقمر انا الحمد لله كويسه انتي اخبارك ايه؟؟؟

انا بشكرك على شرحك للشال اللى طلبته لكن زى ما انتى عارفة فى حاجات بقدر استوعبها كتابى وحاجات لا هأجله دلوقتى لحد ما الظروف تسمح ان شاء الله واجيلك تشرحيلى شوية حاجات

والله كان نفسي اقدر اشرحلك وتعرفي من غير ماتتعبي نفسك وتيجي لكن طبعا اهلا بيكي في اى وقت انا بس خايفه علي تعبك لكن في نفس الوقت نفسي اشوف ماما مش انتي ههههههههههه
بس ليه طلب دلوقتى وعارفة انه مش وقته لكن مش لاقية حاجة اعملها واعصابى تعبت من اللى بيحصل وكنت عملت فستان زى ماشرحتيلى والحردة ظبطت معايا بس حاسة فى حاجة غلط لانى بعد حردة الباط اشتغلت 5سطور وبعدين قسمت الجزء على 3 وخليت الفتحة فى النص فطلعت صغيرة وانا كنت حباها سابرينا لكن برضه طلعت معقولة

مش فاهمه ازاى عاوزاها سابرينا وقسمتيها علي 3 القسمه دى لو عاوزه حردة الرقبه مربعه والسابرينا بتعملي اخر 3 سطور تنقصي كام غرزه بس زى ماقلتلك
دلوقتى انتى قولتى للفستان اعمل سلسلة بدوران الهنس ولما اوصل للهنش ابتدى انقص كل سطر غرزة من كل جانب وطلعت من بعد الوسط ضيقة شوية ونقصت انى اخدت الغرزتين مع بعض مش عارفة كده صح ولا غلط

ايوه ماهو بعد الوسط بتزودى تاني علشان الصدر تزودى غرزتين من كل الجمبين
والبلوزة دى انا عاوزة اعرف الجزءالعلوى منها اعمله ازاى لانى مش عارفة ولو حبيت اعملها فستان ويطلع مظبوط مش واسع من تحت وضيق من فوق ازاى معلش انا بتقل عليكى لكن وقت ما تكونى فاضية اشرحيلى بس الفستان اعمله ازاى بالتفصيل وابتدى انقص امتى والجزء العلوى فى البلوزة دى اعمله ازاى وابتدى مثلا اشتغل كام سطر من بعد حردة الباط
وبعتذرلك مرة تانية على طلبى فى الظروف دى

دى صورة البلوزة

حبيبتي مفيش اعتذارات انا عارفه ان الوقت وحش بس بنحاول نشغله باى حاجه تبعدنا عنه شويه
ربنا يقويكي ياقمر
بصي ياستي البلوزه دى تبتديها من فوق بانك تشتغلي سلاسل بالدوران اللي انتي عاوزاه لو ضيق ضيقي السلاسل ولو واسع زودى السلاسل واقفليها بمنزلقه
ثم تشتغلي عماويد عاديه في كل غرزه وبعد 15 غرزه تشتغلي 4 عمود في غرزه وتكملي عادى وبعديهم ب15 غرزه تاني تعملي 4 عمود في غرزه وهكذا لاخر السطر
بعد كده تشتغلي الغرزه اللي انتي عاوزاها للبلوزه ولما تيجي للغرزه اللي فيها 4 عمود تشتغلي في اول غرزه منهم عمود وفي نصهم 4 عمود واخر غرزه عمود
وهكذا لاخر السطر وكام سطر بعدها هتلاقي البلوزه عامله زى المفرش المدور
تكملي كده لحد ماتوصلي لتحت الباطتظبطي البلوزه وتشتغلي السطر اللي بعده لحد ماتوصلي لتحت الباط تسيبي الجزء اللي المفروض يكون للكم وتمسكي الجزء الخلفي (الظهر)اول تحت الباط للضهر
وتكملي السطر ولما توصلي للناحيه التانيه اعملي نفس الكلام
وبعد كده اشتغلي بدون تزويد لاخر البلوزه او الفستان زى مانتي عاوزه لانك هنا هتكون البلوزه واخده مقاس الصدر
ولو الهنش ازيد تزودى وانتي نازله بالبلوزه لحد ماتيجي لنفس مقاس الهنش ماتزوديش بعدها
يارب اكون قدرت افيدك

والله العظيم يا ام كريم انا مش عارفة اشكرك ازاى على تعبك وشرحك واى كلام مش هيوفيكى حقك كل اللى هقوله ربنا يجازيكى خير ويجعله فى ميزان حسناتك بس طلب اخير يمكن انا مااخدتش بالى وانتى بتشرحيلى لما جيتلك السابرينا بعد حردة الباط اشتغل كام سطر واحردها فين بالظبط معلش لانى ماعرفتش اعملها وكتر الف خيرك
donya alahzan
صانعه رائعه
صانعه رائعه

اسئلى وانا اجوبك

مُساهمة من طرف ام سمر في السبت 19 فبراير 2011, 11:53 pm

موضوع جميل اشكرك علية بس انا عندى سؤال البنشو بعمل السلسلة بالطول ولا بالعرض Twisted Evil Very Happy Very Happy Very Happy

ام سمر
صانعه جديده
صانعه جديده

مُساهمة من طرف صانعة الكروشيه في الأحد 20 فبراير 2011, 12:29 am

ايوه حبيبتي البونشو باعمله بسلسله بعرض الرأس من فوق
يعني اعمل سلسله من اول الجبهه الي ام الراس من الخلف او لاخر الراس من فوق
ثم اشتغل اول سطر سلاسل وبعد كده باشتغل الغرزه اللي عاوزاها وبس
طبعا باشتغل اول سطرعماويد والف الشغل واشتغل من الناحيه التانيه للسلسله عماويد برضه
ربنا معاكي

مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف ام مازن في السبت 19 مارس 2011, 6:32 pm

موضوعك حلو قوى قوى
انا نفسى تجيبيلى طريقة تونيك او فيست كده يكون حلو
لو عندك صور ممكن تعرضيها
شكرا ليكى قوى قوى

ام مازن
صانعه جديده
صانعه جديده

مُساهمة من طرف Admin في السبت 19 مارس 2011, 7:15 pm

@ام مازن كتب:موضوعك حلو قوى قوى
انا نفسى تجيبيلى طريقة تونيك او فيست كده يكون حلو
لو عندك صور ممكن تعرضيها
شكرا ليكى قوى قوى

اشكرك حبيبتي ايوه انا عندى صور هانزلهم لك والصوره اللي تعجبك قوليلي وانا اشرحهالك ياقمر

طبعا كل الاشكال دى تنفع تكون قصيره وتنفع تكون بلوزه مقفوله اللي يعجبك منتظره ردك حبيبتي

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف Admin في الأحد 20 مارس 2011, 7:56 pm

أولا جزاك الله خيرا علي هذا الموضوع الرائع
ثانيا: انا عاوزه أعمل لنفسي تونيك كروشيه انا ما شفتش زيه لكن انا بفكر فيه من نفسي بس عاوزه أعمل طوقه مدور تدويره كبيره وألبس تحته بدي
سؤالي هو ازاي اعمل الطوق المدور يعني فتحة الرقبه يارب يكون سؤالي واضح
جزاني واياكي ان شاء الله ياعسوله
ايوه فاهماكي ياجميل بصي فيه طريقتين اما تبتدى من تحت والطريقه دى تعملي دوران الهنش بسلسله وتعملي الغرزه اللي انتي عاوزاها لحد ماتوصلي لحردة الباط
وبعد ماتحردى الباط بسطرين تبتدى تحردى الطوق ازاى؟؟؟اولا تقسمي الغرزالباقيه نصين علشان لماتنقصي الغرز مثلا الغرز الباقيه 10 نصها 5 يبقي اول تنقيص ننقص 4غرز
2من الجزء الاول و2من الجزء التاني علشان تكون التدويره في النص ولو لقيتي الغرز فردى يبقي اول تنقيص5وبعد كده تطلعي بسطر ولما تيجي للحرده تنقصي اما غرزتين من كل ناحيه لو عاوزه الفتحه واسعه وغرزه من كل ناحيه لو عاوزه الفتحه معقوله لحد ماتوصلي للكتف تقفلي....دى طريقه
والطريقه التانيه انك تعملي سلسله علي قد الدوران اللي عاوزاه والوسع اللي عاوزاه وبعدين تشتغلي عمدان بس توسعي وانتي بتشتعلي وكانه مفرش يعني كل 3 او4 غرز تعملي غرزتين في غرزه لحد ماتوصلي للباط يعني لو لبستي المفرش ده ومسكتي جزء الامامي مع جزء خلفي من تحت الباط تلاقي البلوزه مظبوطه عليكي ومش مشدوده تقفلي وتكملي بدون تزويد
اما لو عاوزاه مفتوح من الامام هيكون اسهل لانك لوعملتي اللي بدايتها من اسفل وجيتي للقسمه مش هتقسمي ولكن هتنقصي غرزتين وتطلعي السطر التاني وهكذا
اما لو عملتي البدايه من اعلي ماتقفليش السلسله وكملي زى ماقلت
ماشي ياقمر لو عاوزه اى حاجه تانيه اسئلي ياجميل

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف Admin في الأحد 20 مارس 2011, 8:20 pm

[/
بصي ياجميل واحده واحده الاول سلسله 5 غرز وتقفليها وبعدين 22عمود وتقفليهم ماشي
وبعدين تطلعي 2 سلسله وتسيبي عمود من السطر اللي تحت ثم تعملي عمود علي العمود الموجود في السطر اللي تحت ثم5 سلاسل ثم عمود من نفس الغرزه اللي عملتي فيها العمود الاول ثم تسيبي عمود وتعملي عمود تاني ثم 5 سلاسل وهكذا لغاية ماتخلصي السطر وتقفليه
بعد كده تعملي 2 منزلقه علي السلاسل الخمسه فهتوصلي لنص السلسله ثم تعملي 2 سلسله وتعملي بعد كده 4 عماويد لان معاهم 2 سلسله فكأنهم خمس عماويد وتعملي سلسله ثم خمس عماويدوهكذا طول السطر سلسله و5 عمود وتقفليهم
السطر اللي بعده هتعملي 2 سلسله واحفظي دايما بداية السطر 2 سلسله وبعد كده تعملي عمود في كل عمود تحته بس ماتقفليهوش الا لما تاخدى الخمسه مع بعض في غرزه واحده يعني ايه يعني لفي الفتله علي الابره ودخلي الابره في العمود واسحبي الفتله هيبقي عندك علي الابره 3 فتلات صح شدى اتنين بواحد هيبقي عندك فتلتين سيبيهم وابتدى تاني لفي فتله من جديد لحد ماتخلصي الخمس عماويد اسحبيهم بفتله واحده عرفتي؟
وبعدين 2سلسله ثم بين ال5 عماويد اللي تحت فيه سلسله اعملي فيها عمودين يعني هيبقي السطر ده مضموم ال5 عماويد ثم2 سلسله ثم عمودين وهكذا
بعد كده تطلعي 2سلسله وتعملي بين العمودين عمود ثم 2 سلسله ثم عمود من بين العمودين يعني هتعملي بين العمودين اللي تحت عمودين بس بينهم 2 سلسله وبرضو بين العمودين اللي تحت والغرز المضمومه تعملي عمودين بينهم 2سلسله وهكذا طول السطر والسطر اللي بعده
علي ال2سلسله الموجوده اعملي برضو عمودين بس المره دى بينهم 3 سلسله وهكذا كل سطر تزودى عدد السلاسل اللي في الوسط لمده سطرين كمان والسطر اللي بعده بدل ماتعملي عمودين لا اعملي عمود واحد و7 سلسله

احنا كنا وصلنا لحد ماتعملي عمود و8 سلسله صح؟ وتقفليهم السطر اللي بعده هتعملي سلسلتين وتسيبي سلسله من السطر اللي تحت وتعملي عمود بلفتين في السلسله اللي بعدها وعمود كمان وعمود كمان ولما توصلي للعمود الرابع في السلسله الرابعه تعملي 3سلسله وعمود في نفس الغرزه ثم تكملي 3 عمدان في 3غرز وبعدين هتسيبي في السطر اللي تحته سلسله ومكان العمود وسلسله كمان وتشتغلي عمود في السلسله التانيه وتكملي زى اللي عملتيه لباقي السطروتقفليه ( كل العمدان بلفتين)
السطر اللي بعده في تاني سلسله من اللي عملناهم تعملي عمودين ممسوكين ببعض ثم 4 سلاسل ثم عمودين و4 سلاسل ثم عمودين وكل عمودين ممسوكين ببعض وهكذا طول السطرفي تاني سلسله 6 عمدان كل 2 لوحدهم ممسوكين ببعض وبينهم4 سلسله
اللي بعده عند التقاء العمدان يعني في عمود السادس تعملي عمودين ثم 5 سلاسل وتمسكيها بغرزة منزلقه في العمودين اللي بين السلاسل ثم 5 سلسله ثم عمودين تاني وهكذا
واللي بعده نفس الحكايه بس عند المنزلقه تعملي العمودين ثم السلاسل واللي بعده تعملي سلاسل فقط يعني تعملي 11 سلسله وتمسكيهم بمنزلقه فوق العمودين
اللي بعده وفي وسط السلاسل تعملي غرزتين عمود عادى بينهم 3سلاسل ثم 7 سلاسل
اللي بعده في وسط السلاسل تعملي 4 عمود ثم 4سلاسل ثم تشتغلي علي العموداللي تحت عمود تاني وعلي العمود الي بعده ثم 4سلاسل وهكذا لاخر السطر
اللي بعده تعملي عند كل عمود من الاربعه عمدان عمودين بلفتين والعمود التاني عمودين بلفتين وتمسكيهم ببعض يعني تقفليهم مع بعض الاربعه
تعملي 9 سلاسل ثم باقي العمدان يعني 4 عمدان بلفتين في العمودين ثم 6 سلاسل وهكذا باقي السطر
الل بعده تسيبي سلسله وبعدين تعملي في اول سلسله عمود وبعدين في كل سلسله بعد كده عمودين يعني 1 ثم 22222ثم1وتسيبي سلسله تاني وتمسكي اخر عمود بمنزلقه في وسط الست عمدان وهكذا وخلص المفرش والحمد لله

اى خدمه ياقمر

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف Admin في الأحد 20 مارس 2011, 8:44 pm

ي هتبتدى بعمل سلسله من طول الترابيزه الا ربع يعني لو الترابيزه متر مثلا هتعملي متر الا ربع اوكيه
بعد كده هتعملي علي السلسله عمود ثم 2 سلسله وتسيبي سلسله وتمسكيها بمنزلقه علي سطر السلاسل ثم 2 سلسله وتسيبي سلسله وتعملي عمودوهكذا طول السطر ولما يخلص تعملي 6 سلسله وتلفي الشغل بحيث سطر السلاسل يبقي فوق وسطر العمدان من تحت
وتعملي من جديد عمود و2 س وهكذا لحد ماتخلصي اول سطروتعملي 6 س وتقفلي السطر ثم تاني سطر هتعملي 2س وتعملي عمود فوق العمود اللي تحت ثم 3 س وعمود تاني فوق العمود اللي بعده يعني السطر ده عمود و3 س وهكذا لاخر السطروفوق ال6 سلاسل تعملي 4 سلسله وتمسكيها بمنزلقه ثم 4سلسله تاني وتمسكيها بمنزلقه ثم تلفي الشغل وتبتدى تعملي عمود و3 س من تاني
السطر التالت زى الاول والرابع زى التاني بس في الجنب تعملي 4 سلسله وتمسكيها وتزودى 4 كمان علشان الشغل ما يلفش منك
اللي بعده هتعملي 2 عمود ثم 5 سلسله وتسيبي 3 سلسله ثم تعملي 2 عمود ثم 5 سلسله وتسيبي 3 سلسله وتعملي 2 عمودوهكذا طول السطر
اللي بعده هتعملي بين عمودين 3 عمود و3 سلسله ثم بين العمودين التانيين 3 عمود 3 سلسله ثم بين العمودين التالتين 10 عمود و3 سلسله وهكذا طول السطروانتي بتلفي الشغل بردو اعملي نفس النظام لان اصبح عندنا عرض للمفرش
السطر اللي بعده هتعملي في ال3 عمود علي كل عمود عمود و2 سلسله ثم 3 عمود في كل عمود عمود نيجي لل10 عمدان تعملي عمود فوق كل عمود بس بينهم سلسله ثم2 سلسله
اللي بعده هتعملي بردو 3 عمود وسلسله ثم 3 عمود و3سلسله نيجي لل10 عمود هتعملي بدل العمود 3 سلسله وتشبكيها فوق العمود بمنزلقه ثم العمود اللي بعده 3 سلسله وتشبكيها يعني بدل كل عمود 3 سلسله ثم 3 سلسله ثم 3 عمود وسلسله هكذاهتلاقي الغرز بتقل
لحد ماتوصلي للسطر السابع بعد السلاسل هتعملي بين العمدان 5عمود تاني علشان يوسع السطر والسطر اللي بعده هتعملي 3 عمود و2 سلسله ثم عمود فوق كل عمود بس بين كل واحد سلسله ثم 2 سلسله ثم 3 عمود وهكذا واللي بعده هتعملي بين العمود 2 سلسله وتكملي واللي بعده هتعملي 3 سلسله بين العمودين وتكملي
ممكن بعد ماتخلصي تبتدى الشكل من اول وجديد علشان المفرش يكبر

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف donya alahzan في الأحد 20 مارس 2011, 9:42 pm

ماشاء الله على شرحك المبسط والرائع يا ام كريم ربنا يبارك فيكى ويجعله فى ميزان حسناتك ياجميلة وان شاء الله انفذ معاكى حاجات من اللى شرحتيها قريبا
donya alahzan
صانعه رائعه
صانعه رائعه

مُساهمة من طرف Admin في السبت 26 مارس 2011, 6:16 pm

بصي والله شرحت الشنطه دى لاخرها وبعدين النور اتقطع يارب ميحصلش حاجه المرادى
الاول حبيبتي هتشتغلي سلاسل بعرض الشنطه اللي انتي عاوزاه
تاني حاجه هتشتغلي في كل غرزه عمود لاخر السطر
هتعملي كده كل السطور لحد طول الشنطه اللي يعجبك سهله صح؟؟؟

هتشتغلي واحده زيها بالضبط بعدد الغرز بالطول والعرض لضهر الشنطه بس في اخر
سطر ماتقفليهاش ولكن تشتغلي بس تنقصي غرزتين في كل سطر من ناحيه واحده فقط
ولما تطلعي تاني سطر نقصي غرزتين ايضا وتعملي كده كذا سطر تنقصي من ناحيه واحده غرزتين
لحد ماتوصل لعرض اليد المناسب للشنطه تبتدى تشتغلي بدون تنقيص لاخر اليد
بعد كده هتشتغلي واحده زيها بالضبط بس اصغر في العرض والطول
وتشبكيها في وسط االجزء الامامي للشنطه علشان تكون جيب الشنطه
وطبعا الشنطه بيكون ليها سمك السمك ده بتشتغلي 10 غرز سلاسل وتشتغلي عليهم
عماويد وتفضلي تشتغلي كده10 غرز عماويد بدون تزويد او تنقيص
لحد ما السمك ده تقدرى تلفيه حول الشنطه وتشبكيه في الامام ثم الخلف
بس خدى بالك اخدتى كام سطر في كل جزء علشان لما تشبكي السمك ده في ضهر الشنطه ماتلخبطيش وتبوظ الشنطه
يعني لو اخدتي مثلا 20 سطر يبقي لازم الجزء المقابل يكون 20 سطر برضه ميكونش اقل ولا اكتر
وتعملي حسابك انك تشبكي سوسته في الجزء العلوى من الشنطه علشان تفتحي وتقفلي الشنطه وطبعا يكون سهل الفتح
الورده اللي علي الجيب تشتغليها بانك تعملي دايره زى دوران الطاقيه العاديه 4 سطور
ثم بلون تاني تقسمي عدد غرز الدوران ده عدد ورقات الورده لو عاوزاها 4 او 5 او 6
مثلا طلعت الورده 4 غرزتشتغلي في كل مره 4 غرز ثم تزودى او غرزه عمودين في
غرزه واخر غرزه من 4 غرز تعملي غرزتين في غرزه ايضا وتزودى السطر اللي بعده
برضه واللي بعده علشان الوردقه تزيد ثم تبتدى تقللي تاني غرزتين تاخديهم
في غرزه واحده لمده 4 سطور علشان الورقه تقل تاني وتعملي نفس الكلام في كل
مره من ورقات الورده وبس تشبكيها في الجيب وتحطي برضه في الجيب سوسته

اما الشنطه دى فاسهل من الاولي
بتشتغلي سلسله بعرض الشنطه المطلوب الا 5 سنتي
يعني لو عاوزه الشنطه 20 سم عرص اعملي سلاسل 15 سم
ثم اشتغلي عمود في كل غرزه واخر غرزه اشتغلي فيها 8 عمود ولفي الشغل واشتغلي علي نفس السلسله عماويد تاني زى الاشكال دى

وبعد كده تعملي سطر كمان عمود فوق كل عمود
ولما تيجي للعماويد التمانيه اللي في اخر السطر تشتغلي فوق كل عمود عمودين
وتعملي سطر تالت بنفس الطريقه ثم تشتغلي بعد كده السطور كلها بالغرزه اللي انتي تعوزيها للشنطه بدون تنقيص او تزويد
وفي الشنطه دى هتشتغلي غرزة الحشو
وكل 5 سطور تغيرى اللون
وتفضلي بنفس الاسلوب تشتغلي كده الي ان تصلي للطول المطلوب
بلون تاني تعملي حرف للشنطه وتضعي فيها بطانه
وتيجي من الخلف تشتغلي 20 غرزه حشو ازيد من الشنطه تشتغلي 15 سطروبعدين تشتغلي سطرين تنقصي غرزتين من كل جنب علشان تعملي قلاب للشنطه
والورد طبعا انتي عارفه يتعمل ازاىوتشبكيه علي الشنطه وتجيبي فتلتين من اى
لون وتشتغليهم مع بعض سلسله طويله وتدككي بيها الشنطه من فوق وتكون اطول
شويه علشان تنفع تتربط

اما الشال ده فهتشتغلي سلاسل بدوران الرقبه وازيد شويه
ثم تشتغلي 4عمود في 4 غرز ثم 2 سلسله ثم 4 عمود
ثم تسيبي غرزتين من السلاسل وتشتغلي في التالته عمود ولمدة 4 عمود الي اخر السطر بنفس الطريقه
ومتقفليش السطر لكن لفي الشغل وخلي السطر مفتوح
تاني سطر هتشتغلي فوق ال4 عمود الاولي 4 عمود وهتيجي في غرزتين السلاسل تشتغلي عمودين وسلسلتين وعمودين وتكملي 3 عمود زى اللي تحت
ثم ماتشتغليش الرابع وتشتغلي في تاني عمود من المجموعه التانيه وتكملي ال3 عمود
يعني مره هنزود عمودين وسلسلتين وعمودين ومره هنقلل عمود من كل مجموعه
علشان يعطي الشكل المثلث ده
وتفضلي تشتغلي لحد ماتوصلي للطول المطلوب تبتدى تشتغلي فستونات في اخر الشغل

اشكرك ياقمر وان شاء الله الشرح يكون واضح

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف ام محمد مصطفى في الثلاثاء 29 مارس 2011, 9:33 pm

السلام عليكم ورحمه الله وبراكاته انا سؤالى يا اختى انى عاوزه اعرف اذاى اعمل مربع لصدر فستان او جاكت بيكون الصدر بتاعه مربع او مستطيل بيكون فى الزاويه كده غرز زياده هل دى بيكون عددها كام ارجو الرد منك وهل بنزود فى كل صف الغرز دى ولا ايه ولكى منى جزيل الشكر حببتى

ام محمد مصطفى
صانعه جديده
صانعه جديده

مُساهمة من طرف basmalh في الأربعاء 30 مارس 2011, 6:52 am

جزاكى الله كل خير
basmalh
صانعه مفيده
صانعه مفيده

مُساهمة من طرف basmalh في الأربعاء 30 مارس 2011, 7:02 am

صانعه معل اذا تكرمتى عوزه شرح الطاقيه والبلرو ده بس ياريت بتفصيل اوى جزاكى الله خير
basmalh
صانعه مفيده
صانعه مفيده

مُساهمة من طرف خديجة في الجمعة 01 أبريل 2011, 1:26 pm

اتمنى منك شرح هذه الباترونات لأني بحاجة ماسة لها

ولك كل الشكر Very Happy

خديجة
صانعه جديده
صانعه جديده

مُساهمة من طرف خديجة في الجمعة 01 أبريل 2011, 4:19 pm

خديجة
صانعه جديده
صانعه جديده

مُساهمة من طرف basmalh في الإثنين 04 أبريل 2011, 8:15 pm

ممكن اعرف الصوره اتحذفت ليه طيب انا عوزه معلش شرح البلرو والطاقيه ضرورى وثانى حاجه انا جيت ارفع الصوره على المنتدى هنا قالى كبيره مش عارفه اعمل ا
basmalh
صانعه مفيده
صانعه مفيده

مُساهمة من طرف صانعة الكروشيه في الثلاثاء 05 أبريل 2011, 10:49 pm

بصي ياقمر ادخلي علي قسم تعريفات خاصه بالمنتدى هتلاقي شرح لكل حاجه انتي عاوزاها بالنسبه للصور
اما الصور اتحذفت ليه عارفه مش انتي لما بتحملي صوره بتفتح لكي صفحه عليها ضفدعه واسم منتندى بالانجليزى لازم تشتركي باسمك في صفحة التحميل دى علشان الصور ماتتمسحش
ان شاء الله هاشرح لك البلورو

مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف basmalh في الأربعاء 06 أبريل 2011, 7:53 pm

فى انتظار الشرح ومعلش تعبكى معايه ولو طبعا حضرتك شوفتيه وشوفتى الفستان فحسن خيط اعمله بيه لبنتى عمرها سنتين يكون ايه وياريت شرح الطاقيه
basmalh
صانعه مفيده
صانعه مفيده

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء 06 أبريل 2011, 8:20 pm

@ام محمد مصطفى كتب:السلام عليكم ورحمه الله وبراكاته انا سؤالى يا اختى انى عاوزه اعرف اذاى اعمل مربع لصدر فستان او جاكت بيكون الصدر بتاعه مربع او مستطيل بيكون فى الزاويه كده غرز زياده هل دى بيكون عددها كام ارجو الرد منك وهل بنزود فى كل صف الغرز دى ولا ايه ولكى منى جزيل الشكر حببتى

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيكي ياقمرايه
بصي ياقمر انا شرحت الصدر المربع كتير بس هاقولك شرحه
اولا تشتغلي سلاسل بدوران الصدربحيث يكون عدد السلاسل تقبل القسمه علي 4 يعني مثلا لو عملتي 100 سلسله يكون الجزء الامامي 25 والكتف 25 والجزء الخلفي 25 والكتف الاخر 25 وتشتغلي في كل غرزهعمود وفي الغرزه ال25 تعملي 4 عمود في غرزه واحده وتكملي 25 غرزه كمان وفي ال25 التانيه تعملي 4 عمود في غرزه واحده وهكذا
وبكده يطلع معاكي المربع
اما لو عاوزه مستطيل فتعملي الصدر 25 والكتفين كل واحد منهم 20والضهر 25 يعني تقللي في الكتاف علشان تقدرى تعملي مستطيل
وبعد كده تكملي السطور بنفس الطريقه بس بغرزةالبلوزه اللي انتي عاوزاها يعني العماويد في اول سطر فقط بعد كده تشتغلي اى غرزه
عند الغرز الاربعه الموجودين في غرزه واحده تشتغلي في اول غرزه عمود وفي نصفهم 4عمود واخر غرزه عمود
ولو مسكتي البلوزه اللي عملتيها وفردتيها هتلاقيها زى المفرش المفتوح من الوسط
وتشتغلي بنفس الطريقه الي ان تلاقي الشكل وصل لتحت الباط مرتاح يعني ماتشديهوش
وبعد كده تشتغلي الجزء الامامي ثم تمسكيه بالجزء الخلفي بدون شغل الكتاف هتلاقي البلوزه اتعملت تشتغلي كده علي طول لحد ماتوصلي للطول المناسب
الطريقه دى تنفع للبلوزات وايضا لفساتين الاطفال بس الفساتين بعد الصدر تزودى في الغرز علشان الفستان ينزل علي واسع
وبس خلاص اى خدمه ياقمر

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

مُساهمة من طرف Admin في الأربعاء 06 أبريل 2011, 8:25 pm

@basmalh كتب:صانعه معل اذا تكرمتى عوزه شرح الطاقيه والبلرو ده بس ياريت بتفصيل اوى جزاكى الله خير

حبيبتي ياترى اشتغلتي كل اللي طلبتيه قبل كده وانا شرحتهولك
ياريت لو اشتغلتيه نزليه علشان اكون مبسوطه اني قدرت اساعدك في عمل اى شيء
لكن اشرح اشرح بدون عمايل شرح وخلاص صدقيني صعب عليا كتير ياريت تشجعيني وتوريني اللي عملتيه

Admin
مديرة المنتدى
مديرة المنتدى

صفحة 5 من اصل 13 الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية